۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۳۱۸۹۱
آیت الله شب زنده دار:

علم باید انسان را عابدتر کند | استکبار و جهالت مانع بندگی الهی

علم باید انسان را عابدتر کند | استکبار و جهالت مانع بندگی الهی
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه استکبار و جهالت مانع بندگی خداوند است، تأکید کرد که علم باید انسان را عابدتر کند نه این که سبب غرور و سرپیچی از دستورات دینی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با بیان این که نفس انسان چموش است و به راحتی زیر بار مخالفت با لذایذ و هواهای خود نمی رود، گفت: انسان باید در این راه با تدبیر بر نفس خود مسلط شود و آن را در مسیر هدایت حرکت دهد.

وی افزود: در اسلام تأکید شده که انسان باید از کودکی به بندگی و انجام فعالیت های عبادی عادت داده شود، همچنین مطالعه احوالات اولیای الهی کمک می کند که انسان تحت تأثیر قرار گرفته و در این مسیر حرکت کند، برای ارتقای نفس باید احوالات ائمه طاهرین(ع) و اولیای الهی را مطالعه کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این انسان باید با اهل عبادت رفاقت و نشست و برخاست داشته باشد، اظهار داشت: دوست و همنشین اثر فوق العاده ای در انسان دارد، اگر انسان با کسانی نشست و برخاست می کند که علاقه ای به عبادت ندارند در او اثر جدی خواهد داشت.

وی ادامه داد: همنشینی با اهل عبادت انسان را راغب به عبادت و بندگی الهی خواهد کرد، نباید در این مسأله بی تفاوتی به خرج داد و باید دوستانی داشته باشیم که تأثیرات مثبت در ما داشته باشند نه این که انسان را از مسیر درست دور کنند.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که باید موانع بندگی خدا را شناخته و از آن اجتناب کنیم، ابراز داشت: یکی از موانع بندگی خدا که قرآن کریم مکرر انسان را به آن توجه داده استکبار است، اگر انسان مراقبت نکند مبتلای به خودبرتر بینی می شود.

وی عنوان کرد: اگر گاهی از مسیر درست و بندگی خسته می شویم یعنی معرفت ما پایین است و باید به دنبال افزایش معرفت خود باشیم، باید از فرصت های زندگی خود برای ارتقای معنوی و سعادت ابدی استفاده کنیم و اجازه ندهیم سرمایه عمر بیهوده از بین برود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم مانع دیگر بندگی خدا را جهالت دانست و خاطرنشان کرد: گاهی کسانی که مقداری کسب علم می کنند تصور می کنند که در همه مسائل حق اظهار نظر دارند و می توانند برخی مسائل دینی را زیر سؤال ببرند.

وی ادامه داد: گاهی برخی می گویند تا نفهمیم فلسفه دقیق دستورات دینی چیست آن ها را اجرا نخواهیم کرد، این مسأله حرکت در مسیر جهالت است، آیا اگر انسانی بعد از تجویز پزشک بگوید دارو را مصرف نمی کند تا کاملا منافع آن را بداند قابل قبول است؟ علم باید انسان را عابدتر کند نه این که سبب به وجود آمدن جهل و غرور در برابر دستورات الهی شود.

محمد قمین
ارسال نظرات